Co se skrývá za cenou jednoho štítku?
Když jsem v rámci Měsíce férových cen psala článek o tom, co vše se skrývá za cenou našich kožených capáčků Dadoos, napadlo mě, že by mohlo být zajímavé, podívat se podrobněji i na cenu etiket. Pro mnoho výrobců je to jen jedna z položek, která se promítne do ceny. Pro nás je to výrobek, jehož cena musí zahrnout různé náklady. Proč tak malý štítek stojí tolik? Není to moc? Je ta cena fér? Přečtěte si, co vše zahrnuje cena takového štítku. Není toho málo.
1. Vývoj
Nejnáročnější část naší práce. Než cokoliv přidáme do nabídky, předchází tomu dlouhá doba hledání vhodných materiálů, technologií, testování. V začátcích nám rukama prošly stovky druhů různých materiálů, všechny jsme museli vyzkoušet. Jak na nich bude vypadat gravírování? Jak zvládnou pravidelné praní? Jen několik málo materiálů obstálo a po dlouhých měsících jsme vám je mohli nabídnout. Nové materiály hledáme a testujeme stále. V tuto chvíli už více než rok ladíme nový typ štítků. Několikrát jsme po měsících testování zjistili, že tudy cesta nevede a začali jsme znovu od začátku. Jezdili jsme po veletrzích, abychom našli tu nejlepší technologii na výrobu, zkoušeli a pořád dokola prali a prali. Už se snad blížíme do finále a novinku brzy nabídneme.
A víte, co je na tom to nejhorší a co nás nejvíc štve? Bohužel jsou výrobci, kteří tuto část přeskočí, počkají, až uděláme vše za ně, dáme nový materiál do nabídky a za chvíli mají tento materiál v nabídce také. A neinspirují se jen materiály, ale i designem štítků, texty na webu apod. Také rádi oslovují naše zákazníky a nabízejí jim výrobu stejných štítků za nižší cenu. To je i důvod, proč v poslední době na našich sociálních sítích už nenajdete moc fotek hotových výrobků.
Vítáme konkurenci, posouvá nás dál, ale jen pokud je fér. Jsme rádi, že většina výrobců přichází se svými nápady a nekopíruje ostatní.
2. Stroje
Na výrobu potřebujeme různé stroje, do kterých jsme investovali stovky tisíc. Jejich pořízení, provoz, servis, to vše se musí promítnout do koncové ceny.
3. Nájem, energie
Další významnou položkou je pronájem výrobních prostor a platba za energie. Snažíme se však o co nejnižší spotřebu energií.
4. Propagace, web, sociální sítě, emaily...
Spoustu času nám zabere to, co je potřeba, aby se o nás zákazníci dozvěděli - vytvoření a správa webu, focení a popisování produktů, správa sociálních sítí, oslovování zákazníků, posílání nabídek, vzorků apod.
5. Komunikace se zákazníky, grafické práce
Výrobě každé zakázky předchází komunikace se zákazníkem a příprava návrhů štítků, loga. Někdy si se zákazníkem vyměníme desítky emailů, než vše doladíme. Museli jsme si také pořídit profesionální grafický program. Zákazníkům, kteří nemají své logo, nabízíme také databázi obrázků, ke kterým jsme museli zakoupit potřebné licence.
6. Samotná výroba
Ani samotná výroba není jen tak. U gravírovaných štítků je potřeba u každého loga i materiálu nastavit laser tak, aby logo vypadalo co nejlépe, aby byly vidět detaily. Nejprve je tedy potřeba udělat několik vzorků a teprve, když vše vypadá, jak má, začíná se vyrábět celá zakázka. V průběhu výroby se musí vše kontrolovat, u větších zakázek se i během výroby musí lasery čistit a znovu nastavovat. Po vyrobení je potřeba vše zkontrolovat, vyprat, vytřídit, spočítat, zabalit, poslat.
7. Povinné odvody
Samozřejmě platíme povinné odvody - daně, sociální, zdravotní. Bohužel ani toto není nejspíš u všech výrobců samozřejmostí, na některých webech se ani nedozvíte, kdo je výrobcem, nenajdete obchodní podmínky.
Není toho málo na tak malý štítek, že? Pokud nějaký výrobce některé body vynechá, je jasné, že může nabídnout nižší cenu. Ale je taková cena fér? Zaplatíte raději férovou cenu nebo raději tu nižší?